
Titel: Das finstere Tal / The Dark Valley
Genre: Västern
Land: Österrike/Tyskland/Italien
År: 2014
Regi: Andreas Prochaska
I rollerna: Sam Riley, Paula Beer, Tobias Moretti, Hans-Michael Rehberg
Handling: I Alperna i slutet av 1800-talet sker en rad oförklarliga dödsfall i en by där en mystisk främling har slagit sig ned över vintern.
Omdöme: Denna österrikiska västern baseras på en bok av tysken Thomas Willmann och ser en främling vid namn Greider (Sam Riley) dyka upp i en liten by i Alperna precis innan vintern drar in. Han har kommit dit för att fotografera och har med sig sin utrustning. Han betalar familjen Brenner som styr i byn för att få stanna över vintern. De är inte särskilt vänligt inställda till främlingar, men inkvarterar honom till slut hos unga Luzi (Paula Beer) och hennes mor.

När vintern kommer hjälper alla i byn till med trädfällningen i skogen, inklusive de sex bröderna Brenner vars far är en gammal man med långt vitt hår, nästan som en indianhövding. Plötsligt råkar en av bröderna Brenner ut för en "olycka", vilket blir startskottet för en rad blodiga händelser och konfrontationer i den lilla byn. Kan den mystiske främlingen ha något med saken att göra och vad ligger bakom?

Jag uppskattar verkligen en västern som använder sig av det snötäckta vinterlandskapet som man gör här. Det är något speciellt med de påpälsade männen och kvinnorna som rider på sina hästar i den djupa snön med bergen som bakgrund. Tankarna går till Il grande silenzio (1968) där en främling med liknande utstyrsel som främlingen har här konfronterar en grupp onda män för att hämnas. För en hämndhistoria är det och det är aldrig fel i en sån här film. Det må inte bjudas på något man inte sett tidigare vad gäller själva storyn, men genomförandet är tillräckligt bra för att filmen ska kunna stå på egna ben.

Vad gör Sam Riley i en tyskspråkig västern, kan man fråga sig. Jo, en av anledningarna är att han är bosatt i Tyskland efter att ha gift sig med tyska skådespelerskan Alexandra Maria Lara. Han har förvisso inte så där jättemånga repliker, men så ska hans karaktär också vara från Amerika med en mor som lärt honom en del tyska. Och det funkar bra, han gör definitivt inte bort sig och detsamma gäller de övriga. Ingen sticker väl direkt ut, även om Tobias Moretti som den klokaste brodern Brenner (Hans) nog ändå funkar bäst och får störst utrymme bland dem.

Intressant nog väntar inte filmen med att avslöja motivet till slutet utan det kommer redan runt halvvägs in, och det är helt ok. Man förstår ändå redan ungefär hur det ligger till så det behöver inte väntas med det alltför länge. Däremot trappas stegvis våldet upp där det till en början inte ens visas i bild till att bli en riktigt blodig och grafisk historia där i snön.

En annan notering är att musiken, som genomgående är klart bra, inte är så där typisk för en västern som man kanske är van vid. Den är istället modernt elektronisk och använder även en del låtar som funkar bra. Dessutom gillar jag den kvinnliga berättarrösten som dyker upp lite då och då i mellanpartierna under filmens gång. Den avtar under filmens andra halva, men då är det å andra sidan mest främlingens handlingar som talar sitt tydliga språk. Landar på en svag fyra, men nosar snarare uppåt än neråt i betyg.
3 - Skådespelare
4 - Handling
4 - Känsla
4 - Musik
4 - Foto
--------------
19 - Totalt
Betyg:

Mitt IMDb-betyg: 7.5
IMDb: 7.2
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar