måndag 3 juli 2017

Hustle



Titel: Hustle / Till vilket pris som helst
Genre: Kriminaldrama/Mysterium/Thriller
Land: USA
År: 1975
Regi: Robert Aldrich
I rollerna: Burt Reynolds, Catherine Deneuve, Paul Winfield, Ben Johnson, Eileen Brennan, Eddie Albert, Ernest Borgnine

Handling: När en 20-årig flicka hittas död på en strand i Los Angeles blir det startskottet på en utredning som kommer se polisen Phil Gaines, flickans föräldrar och en värld av makt och prostitution kollidera.

Omdöme: När man hittar en lista över förbisedda thrillers från 70-talet värda att se, blir man givetvis nyfiken. När det sen visar sig att man sett de allra flesta av dem och de i de flesta fallen är bra eller mycket bra, blir man extra nyfiken på en film man inte sett som låg på den övre halvan på listan. Detta är den filmen. En film jag kände till sedan tidigare och varit nyfiken på, men som fått ovanligt svag kritik vilket gjorde att jag höll mig borta. Nyfikenheten utmynnade till slut i en titt, det var oundvikligt för en som gillar 70-tals thrillers/neo-noir.



Vad man ska veta är att Robert Aldrich står för regin. Det är en regissör som man genom åren sett en del av och vars främsta film är klassikern The Dirty Dozen (1967). En annan sak värd att notera är att filmens sju största stjärnor samtliga var eller blev Oscarsnominerade under sin karriär, inte illa. Med andra ord en kompetent regissör och ett gäng duktiga skådespelare, alltid en bra grund att jobba med.



Vad gäller handlingen, manuset så känns det till en början lite spretigt. Eller det är själva berättandet och klippningen som känns lite spretig inledningsvis när en ung tjej hittas död på stranden. Man hoppar mellan polisen Phils (Burt Reynolds) privatliv då han lever med den lyxprostituerade Nicole (Catherine Deneuve), polisarbetet där Phil och hans partner Louis (Paul Winfield) tar hand om olika fall inklusive den med den döda flickan, samt flickans föräldrar och en känd advokat. Det tar därför lite tid innan filmen får ordning på allt och leder någonvart.



Flickans föräldrar Marty (Ben Johnson) och Paula (Eileen Brennan) är givetvis knäckta av nyheten att deras dotter dött. Marty kräver rättvisa och att den skyldige hittas, trots att det är långt ifrån klart att hon blivit dödad. Hans ilska och hängivenhet smittar så smått av sig på Phil och Louis som börjar gräva allt djupare i vad som egentligen hände. Vad som uppenbarar sig är en historia som inte bara tar en titt på den döda flickans inblandning i prostitution utan även en inblick i smutsig politik och annat smaskigt.



Gillar de flesta karaktärerna där det inte minst blir kul att se Phil (Reynolds) och Louis (Winfield) gnabbas som polispartners, något som bjuder på en del skratt. Högprofiladvokaten Leo Sellers (Eddie Albert) spelas perfekt och känns lite överlägsen, om än genuin. Dessutom är det sörjande paret spelat av Ben Johnson och Eileen Brennan intressanta och inte så endimensionella som man först tror.



Sakta men säkert blir filmen bättre, lite tätare och mörkare. Vad jag genomgående inte gillar är ljussättningen och känslan av TV-film på grund av detta. Själva produktionen är helt enkelt lite konstig vilket är synd då det inte är något fel på storyn eller skådespelarna. Något temposvagt blir det dock emellanåt, inte minst när Phil och hans Nicole hänger i hans/hennes lya. Filmen hade utan tvekan kunnat tajtas till lite grann och inte behövt vara upp emot två timmar. Å andra sidan växer filmen på en under filmens gång. Kunde och borde ändå varit bättre.

4 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
16 - Totalt

Betyg:
Mitt IMDb-betyg: 6.5
IMDb: 6.1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar