måndag 16 april 2018

Omnipresent



Titel: Omnipresent
Genre: Drama
Land: Bulgarien
År: 2017
Regi: Ilian Djevelekov
I rollerna: Velislav Pavlov, Teodora Duhovnikova, Vesela Babinova, Anastassia Liutova

Handling: Emil, författare och ägare av en reklambyrå, blir gradvis besatt av att spionera på sin familj, vänner och anställda via dolda spionkameror. Vad som börjar som en oskyldig hobby, eskalerar till ett maktmissbruk och kontrollbehov. Så småningom inser han att vissa hemligheter bör lämnas oupptäckta.

Omdöme: När Emils (Velislav Pavlov) pappa drabbas av en stroke, blir han sängliggandes i hemmet. Snart upptäcker de att värdesaker försvinner och genast misstänks vårdpersonal och städhjälp. Emil sätter då upp dolda kameror i föräldrarnas hem och inväntar resultatet. Endast hans far känner till deras lilla experiment. Snart har Emil och hans far fått svar på vem som ligger bakom stölderna.



Det blir startskottet på Emils experimenterande och besatthet av att övervaka sina nära och kära. Han sätter upp dolda spionkameror i sin svärfars hem, på sin frus privata psykiatrikermottagning och lokalerna på sin egen reklambyrå. Givetvis med ljudupptagning så att han vet allt som sägs om honom, hans familj, vänner och anställda.



Emil får mycket nytta av sin nya hobby. Han kan följa händelserna live på sin mobil var han än befinner sig, eller i lugn och ro på datorn. Till en början är det mest kul och han avslöjar inte för någon vad han egentligen håller på med på fritiden. Hans äktenskap är inte vad det en gång var och han börjar allt mer vara frånvarande från reklambyrån där hans syster får sköta det mesta av de dagliga rutinerna, tillsammans med de anställda. Emil behöver ju inte vara på plats för att hålla reda på vad som händer.



När Emil börjar dejta en ung kvinna som han samarbetar med åt en kund som anlitat hans reklambyrå, tar han det hela ett steg längre. Han dokumenterar deras möten och förhållande, även de mest privata och intima ögonblicken. Han berättar för oss som tittar att det är ett sätt för honom att för alltid lagra de där minnena som annars endast blir fragment av sanningen.



Filmen, som är ett renodlat drama, tar en stund att få allt på plats. Man är inte klar över vem som är vem, vad de har för koppling till huvudpersonen Emil och vad han egentligen jobbar med. Att han har det gott ställt förstår man tidigt, men att han äger en reklambyrå och vad alla han spionerar på har för funktion tar en stund att etablera. Därför är det lite svårt att komma in i det hela förrän en bra bit in.



Eftersom filmen har med övervakning att göra och man hade fått för sig att han skulle få se något mörkt ske, möjligtvis ett mord eller liknande, satt man under över halva filmen och väntade på när det skulle ske. Men det visar sig bli vardagsproblem som lögn, svek, sex och annat smått och gott som Emil får ta del av. Han inser att ja, han sitter på en massa information om allt och alla i hans närhet, men blir han lyckligare av detta? Det blir snarare en börda än något annat.



När man kommit en bra bit över halva den två timmar långa speltiden, har karaktärerna och Emils övervakning skapat tillräckligt med intresse för att bjuda på en bra final. Det är nämligen som så att man sitter på en liten överraskning under sista delen av filmen som höjer filmen och ger en lite rysningar. Det är ett smart sätt att avsluta det hela på och får allt att falla på plats. Det känns dock som filmen är lite för utdragen under mitten och att man som tidigare nämnts borde förklarat saker bättre för att snabbare komma in i det hela. Intressant och inte alls tokigt drama med flera lager när man väl summerar allt.

3 - Skådespelare
3 - Handling
4 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
16 - Totalt

Betyg:
Mitt IMDb-betyg: 7.0
IMDb: 8.2

---

Sågs under 25:e upplagan av DEF - Dagar av Europeisk Film.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar