

Titel: Todos lo saben / Everybody Knows / Alla vet
Genre: Drama/Mysterium/Kriminalare
Land: Spanien/Frankrike/Italien
År: 2018
Regi: Asghar Farhadi
I rollerna: Javier Bardem, Penélope Cruz, Ricardo Darín, Bárbara Lennie
Handling: En spansk kvinna återvänder till sin barndomsby från Argentina för att vara med under sin systers bröllop. Oväntat dramatiska händelser inträffar och djupa familjehemligheter dras upp till ytan.
Omdöme: Detta kom att bli den femte filmen som sågs av Asghar Farhadi. Efter hans bästa och starkaste film A Separation (2011), sågs About Elly (2009), Le passé (2013) och The Salesman (2016). Samtliga stabila, men utan att nå upp till Oscarsvinnaren A Separation (2011).

Även om filmen ser det äkta gifta paret Javier Bardem och Penélope Cruz, spelar de lite överraskande (och skönt nog) inte ett par här. Laura (Cruz) har kommit till Spanien och sin barndomsby utanför Madrid för att närvara på sin systers bröllop. Med sig har hon sin tonårsdotter och sin yngre son. Under vistelsen träffar hon familjen och även sin gamla flamma Paco (Bardem) och hans fru som är vinodlare i byn. En händelse under bröllopsfesten gräver fram saker ur det förflutna och hemligheter som snabbt förändrar tonen för de inblandade.

När vi under den inledande halvtimmen eller så stiftar bekantskap med karaktärerna och det bjuds på bröllop och fest, känner man kanske inte att det är något speciellt. Men samtidigt får man en känsla av att det är lugnet före stormen. En bra regissör och berättare har en förmåga att skapa något mer än vad man alltid behöver se, och det tycker jag finns här.

Efter bröllopsfesten börjar det hända saker som förändrar spelfältet. Nu får vi ett mysterium men främst ett karaktärsdrivet drama. Mest fokus läggs givetvis på Bardem och Cruz, men det är många som blir inblandade i leken när de desperat börjar försöka få fram sanningen. Visst hade man antingen kunnat skapa mer av ett mysterium och en tätare film på det sättet, eller ett starkare och mer gripande drama. Det blir inte riktigt på nivån det hade kunnat bli, men fortfarande sevärt och intresset hålls uppe under hela speltiden.

Det är lite intressant med Penélope Cruz som aldrig varit en skådespelerska jag gillat. Men det är främst hennes engelskspråkiga roller där hon ofta känns något arrogant. Däremot var hon duktig i spansktalande Abre los ojos / Open Your Eyes (1997) och funkar även här. Känns helt enkelt mer naturlig på sitt modersmål och möjligtvis känner hon sig mer komfortabel och liksom blottar sin själ mer. Annars är det givetvis Javier Bardem som ger den intressantaste rolltolkningen, men det är mindre förvånande.
4 - Skådespelare
3 - Handling
4 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
17 - Totalt
Betyg:

Mitt IMDb-betyg: 7.0
IMDb: 7.1
---
Om visningen: När jag anländer till Skandia en bit över en halvtimme innan filmen ska börja, har det redan bildats en skaplig kö på runt ett dussintal personer. Bara att falla in i ledet, ta fram Clint Eastwood-boken och invänta insläppet. Efter ett par minuter har kön bakom blivit allt längre och en volontär kommer fram till de som står bakom mig i kön och ber dem gå till andra sidan då de kommer släppa in från två håll.
Insläppet går sedan smärtfritt och jag plockar en plats där jag vill sitta. Märker att det kommit en del iranier till visningen då det är flera som verkar känna varandra på flera rader och platser framför mig.
Efter en stund kommer det en man och en kvinna och sätter sig bredvid mig. Under reklamen hör jag att de är ex-jugoslaver av något slag. Tänker inte så mycket mer på det, men de kommer att göra sig påminda senare. Det visar sig nämligen att de två kommer småprata under hela filmen. Det är en sak om någon vill påpeka något eller fråga lite diskret här och där. Men här blir det konstant småpratande från både mannen och kvinnan. Nära att man säger till, men känns inte tillräckligt för att skapa dålig stämning.
Istället får man fantisera lite lätt på samma sätt som Arnolds karaktär gör i True Lies (1994) när han tar en biltur med Bill Paxtons karaktär...

Underbar gif där. Folk som pratar på bio kommer hamna i "a very special level of hell"...
SvaraRaderaOckså intressant... en Clint Eastwood-bok! Vilken läser du och kan du rekommendera den? Eastwood ligger i planerna för en framtida poddning...
Underbar scen ;) Man märker när det inte är vana festivalbesökare som hittar till en visning. Blir oftast störningsmoment av det här slaget.
RaderaDet är en gammal en som jag plockat upp då och då, men aldrig läst. Heter kort och gott "Clint Eastwood" och är skriven av hans vän Richard Schickel. Har inte kommit så jättelångt så än så länge är det mest om hans bakgrund och föräldrar. Känns som en nära och personlig bok.