söndag 27 januari 2019

Non-Fiction



Titel: Doubles vies / Non-Fiction / Mellan raderna
Genre: Drama/Komedi/Romantik
Land: Frankrike
År: 2018
Regi: Olivier Assayas
I rollerna: Guillaume Canet, Juliette Binoche, Vincent Macaigne, Nora Hamzawi

Handling: Berättelsen om en parisisk förläggare och hans framgångsrika skådespelarfru som anpassar sig till det nya medialandskapet.

Omdöme: Lite fransk relationskomedi, det låter ju ganska harmlöst. Någon direkt komedi är det dock inte, även om det finns en del underliggande humor som kommer fram på sina håll. Istället är det främst ett relationsdrama med flera karaktärer som känner varandra som vänner eller via arbetet. I centrum har vi Alain (Guillaume Canet) som driver ett bokförlag i Paris. Hans fru Selena (Juliette Binoche) är skådespelerska och håller i nuläget på att spela in en framgångsrik TV-serie som tuff polis.



Vad går då filmen ut på? Ja, två saker utan tvekan. Den ena är otrohet då alla verkar vara otrogna. Den andra är prat om i princip ingenting. Det blir nämligen en hel del dialog om vardagliga ting och inte minst bokmarknaden som alltmer övergår från pappersform till det digitala. Småtrevligt och lyckat i vissa stunder, lite mer ofokuserat i andra. Inte jätteroligt eller direkt gripande, mest en bagatell man kan slötitta på.



Det är en välspelad film där trion Guillaume Canet, Juliette Binoche och inte minst Vincent Macaigne i rollen som författaren Léonard Spiegel är bäst. De känns komfortabla i sina roller och känns övertygande som dessa karaktärer.



Något som främst saknas är att det inte blir mer intriger mellan karaktärerna. För trots att de vet eller åtminstone misstänker otrohet så är de oerhört likgiltiga inför det hela. Hade velat se mer känslor skapas som hade kunnat lyfta filmen en aning. Nu puttrar det på, en del scener är bättre än andra, men summeringen blir att det är väldigt lättglömt.

3 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
15 - Totalt

Betyg:
Mitt IMDb-betyg: 6.0 alt. 6.5
IMDb: 6.6

---

Sågs under Stockholm filmdagar. Biopremiär 12:e april.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar