måndag 21 juni 2021

Night on Earth



Titel: Night on Earth
Genre: Komedi/Drama
Land: USA/Frankrike/Storbritannien/Tyskland/Japan
År: 1991
Regi: Jim Jarmusch
I rollerna: Winona Ryder, Gena Rowlands, Giancarlo Esposito, Armin Mueller-Stahl, Rosie Perez, Isaach De Bankolé, Béatrice Dalle, Roberto Benigni, Matti Pellonpää

Handling: Under en natt får vi möta fem taxichaufförer i fem olika städer - Los Angeles, New York, Rom, Paris och Helsingfors - och följa deras samtal med sina passagerare. Fem skilda historier på fyra olika språk vilka hänger samman genom den gemensamma miljön - taxibilen.

Omdöme: Los Angeles, New York, Rom, Paris och Helsingfors blir skådeplatserna när Jim Jarmusch tar med oss under en och samma kväll och natt. Taxichaufförerna i de olika städerna plockar upp sina passagerare och delar med sig av sina drömmar, problem, funderingar och fantasier. Passagerarna är bara med dem ett par minuter, kanske en halvtimme av deras liv, men under denna tid kommer de varandra nära för en stund.



Los Angeles - Winona Ryder kör taxin, Gena Rowlands är passageraren. Det känns som att Winona Ryder spelar rollen istället för att kännas naturlig. Hon funkar dock och interaktionen med Rowlands blir lite småtrevlig när de tar sig runt Los Angeles. En lovande inledning får man säga.



New York - Armin Mueller-Stahl kör taxin, Giancarlo Esposito och senare även Rosie Perez är passagerarna. Har en del roliga ögonblick, inte minst när Esposito först sätter sig i taxin och inser att taxichauffören inte vet vad han håller på med. Rosie Perez är något skrikig som vanligt, men trion funkar bra överlag och det finns även en del värme i storyn.



Paris - Isaach De Bankolé kör taxin, Béatrice Dalle är passageraren. Det är natt/tidig morgon i Paris och gatorna är tomma. Mysigt med andra ord. Själva taxiresan blir ganska rolig då de båda karaktärerna inte riktigt uppskattar varandras sällskap.



Rom - Roberto Benigni kör taxin, Paolo Bonacelli är passageraren. Förmodligen den roligaste av de fem historierna då Benigni spelar en smått galen taxichaufför som inte bara kör som en dåre mitt i natten, han avslöjar även sina sjuka hemligheter för den stackars passageraren som inte mår bra i baksätet. Det mesta lär ha varit improviserat från Benignis håll, och bra gör han det.



Helsingfors - Matti Pellonpää kör taxin, Kari Väänänen, Sakari Kausmanen och Tomi Salmela är passagerarna i denna avslutande del. Ett kylslaget Helsingfors, en gammal sliten Volvo är taxin och de tre fulla passagerarna försöker ta sig hem. Både småroligt och lite gripande när vi får höra de inblandades historier.



Allt som allt får man säga att man får en trevlig stund med filmen och de olika karaktärerna. Ingen del är egentligen svag, ganska jämnbra nivå rakt igenom. Det gör att det blir ett bra flyt. Även lagom lång tid man spenderar i varje stad. Själva handlingen är kanske inte spektakulär, men det är nog rätt val att göra det relativt enkelt och skapa en del humor och god stämning. Stark trea till svag fyra.

4 - Skådespelare
3 - Handling
4 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
17 - Totalt

Betyg:
Mitt IMDb-betyg: 7.0 alt. 7.5
IMDb: 7.7

4 kommentarer:

  1. Men det låter inte så intressant liksom. Som att upphöja vardagliga banaliteter till förutbestämd filmkult (eftersom det är en Jim Jarmusch). Konstigt att den är så pass bra. Jag har mina dubier, men kan inte säga emot eftersom jag inte kan minnas att jag ens hört talas om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har själv inte varit något fan av Jarmusch, men uppskattar en del av hans filmer på senare tid. Själva handlingen är inte något speciellt, men varje historia har charm, humor och värme, eller åtminstone något av det.

      Radera
    2. Det där stämmer ju faktiskt! De har någonting som man kan kalla "det" även om man inte kan peka på vad det är. Det är nog därför de är omtyckta.

      Radera
    3. En del regissörer har sin stil och lyckas skapa en stämning som uppskattas.

      Radera