fredag 6 augusti 2021

The Salzburg Connection



Titel: The Salzburg Connection / Uppdrag i Salzburg
Genre: Kriminalare/Drama/Mysterium/Thriller
Land: USA
År: 1972
Regi: Lee H. Katzin
I rollerna: Barry Newman, Anna Karina, Klaus Maria Brandauer, Karen Jensen

Handling: Spionthriller baserad på en roman av Helen MacInnes. Den amerikanske advokaten William Mathison är på semester i Europa när han blir uppmanad av bokförlaget han jobbar åt att åka till Salzburg för att träffa en fotograf som gjort en bok om österrikiska sjöar. Han är snart indragen i en katt-och-råtta-lek där underrättelsetjänster från en rad olika länder letar efter en kista från en sjöbotten innehållandes en lista över nazistiska samarbetsmän från andra världskriget.

Omdöme: Spionthriller från 70-talet, inspelad i och runt österrikiska Salzburg, baserat på en bok av Helen MacInnes och med regi av Lee H. Katzin som året innan hade gjort Le Mans (1971). Barry Newman i huvudrollen hade året innan spelat i numera kultförklarade Vanishing Point (1971) och Klaus Maria Brandauer gjorde här sin långfilmsdebut (även om han hade medverkat i en rad tyskspråkiga TV-produktioner). Han spelade ju senare i inofficiella Bond-filmen Never Say Never Again (1983). Och så har vi Anna Karina som inte minst hade gjort sig ett namn under 60-talet i en rad filmer av Jean-Luc Godard som hon för övrigt var gift med 1961-1967.



Amerikanske advokaten William Mathison (Barry Newman) anländer till Salzburg från Zürich där han varit på semester. Anledningen varför han kommit till Salzburg är att bokförlaget han jobbar åt bett honom att titta till en klient, en fotograf då en av deras bokförläggare försvunnit och något inte verkar stämma. William träffar fotografens fru Anna (Anna Karina) och hennes bror Johann (Klaus Maria Brandauer) i deras fotobutik i Salzburg. Under vistelsen träffar han även amerikanskan Elissa (Karen Jensen) som reser runt Europa efter att ha gått ut college.



När fotografen hittas död vid sjön där han tidigare fotat, visar det sig att han och bokförläggaren i själva verket var brittiska underrättelsetjänstemän. De hade nu upptäckt att det fanns en kista på sjöbotten som innehöll gamla nazistiska dokument. En rad underrättelsetjänster har fått nys om detta och vill komma över kistan med innehållet. När William inser vad han dragits in i tvingas han till en jakt över hela Salzburg för att försöka komma till botten med mysteriet, men även rädda sig själv.



Det är en komplicerad historia som säkerligen funkar bättre i bokform. Så som filmen är berättad blir det minst sagt rörigt och svårt att veta vem som jobbar för vem. Det blir även konstigt att en sån här historia där man känner att det finns gott om mystik och spänning, tyvärr visar sig saknas i filmen.



Filmens stjärna visar sig bli Salzburg som är en bra plats att spela in en sån här film på. Man har också fått med bra platser där det är upplagt för trevligt och tätt spioneri med allt vad det innebär. Men det blir inte särskilt spännande. Det hjälper inte heller att musiken allt som oftast känns som från en medioker TV-serie från den här tiden. Ibland får den till det bättre, men för det mesta blir det mest skrikigt och allt annat än stämningshöjande. Synd då jag tror att materialet fanns där för en helt ok spionfilm om rätt regissör och manusförfattare hade tagit sig an projektet.

3 - Skådespelare
2 - Handling
3 - Känsla
2 - Musik
3 - Foto
--------------
13 - Totalt

Betyg:
Mitt IMDb-betyg: 5.5 alt. 6.0
IMDb: 5.3

2 kommentarer:

  1. Som du skriver verkar det som upplagt för en bra film så jag blev lite förvånad när jag kom ner till kritiken mot de mindre lyckade sidorna av den.

    Någon sa en gång till mig att Barry Newman skulle ha varit stuntman innan han började spela skådespelare. Eller också var det att han själv gjorde stuntscenerna i Fear is the Key 1972. Också en film med bra grundmaterial som inte togs om hand på bästa sätt och som därför inte höll hela vägen ut. Den ska förresten få en remake.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, dessa filmer som bygger på böcker och där man känner att det kunnat bli något bra finns det många av. Ser hellre remakes på dessa filmer än de lyckade där remakes inte behövs.

      Fear Is the Key såg jag för länge sen och den var väl inte så tokig, men minns den inte så bra. Som sagt, kan nog funka med en remake på dessa typer av filmer som har potential om regissören gör sitt jobb.

      Radera