onsdag 26 januari 2022

The Odessa File (Revisited)



Titel: The Odessa File / Täcknamn Odessa
Genre: Drama/Thriller
Land: Storbritannien/Västtyskland
År: 1974
Regi: Ronald Neame
I rollerna: Jon Voight, Maximilian Schell, Mary Tamm, Klaus Löwitsch

Handling: En äldre judisk man begår självmord i Hamburg, och hans dagbok hamnar i händerna på frilansjournalisten Peter Miller, som beger sig på jakt efter en förrymd SS-man som står omskriven i dagboken.

Omdöme: Vissa filmer återvänder man gärna till, detta är en av dem. För när man känner lite för den här typen av film med jakt på gamla nazister och liknande, är 70-talet oftast där man hittar det mesta av det bästa. Denna hade alltså setts tidigare, men då det var ett tag sen sist och inte mycket mindes från den, passade det bra att se om den när man var upplagd för en sån typ av film.



Filmen bygger på en bok av Frederick Forsyth som låg bakom böcker som gav oss The Day of the Jackal (1973), men även mindre lyckade filmer som The Dogs of War (1980) och The Fourth Protocol (1987). Här har man alla ingredienser för en tät och spännande jakt på gamla nazister.



Året är 1963 och president John F. Kennedy har precis blivit dödad. Peter Miller (Jon Voight) är en frilansjournalist i Hamburg som denna kväll får nys om ett självmord där en gammal judisk man lämnat en dagbok efter sig. Peters kontakt inom polisen lånar honom dagboken då det är intressant läsning och som kan ge honom en story. Det är precis vad som sker då Peter läser om SS-mannen Eduard Roschmann (Maximilian Schell) som ledde ett koncentrationsläger, anklagas för fruktansvärda brott och nyligen sägs ha setts vid liv.



Peter börjar snoka i det hela och kommer över något han inte borde gräva i - en organisation som kallas Odessa med gamla SS-män som befinner sig på högt uppsatta positioner i landet, inklusive Roschmann. Peter har snart ett pris på sitt huvud, men det stoppar honom inte från att försöka infiltrera Odessa-organisationen, kosta vad det kosta vill.



Det är inget snack om att man har en bra story som säkerligen även funkar bra i bokform. Här blir det något utdraget på sina håll med en speltid på 130 minuter, vilket möjligen är lite för långt för en sån här film. Samtidigt har man en del på gång och behöver lite tid för att få med allt. Det blir kanske inte den tätaste eller mest fartfyllda filmen man sett, men aldrig ointressant eller tråkig.



Vad som är filmens svagaste länk är obevekligt dess musik av Andrew Lloyd Webber. Ja, den Andrew Lloyd Webber som komponerade välkända musikaler som t.ex. The Phantom of the Opera. Problemet är att han inte ska göra filmmusik till en film som denna. Hans musik är helt opassande till denna film och även dålig på det. Tyvärr sänker detta upplevelsen ett snäpp då det inte skapar stämningen som filmen hade varit förtjänt av. Med tanke på att det är en brittisk produktion (västtysk samproduktion) och i regi av britten Ronald Neame, hade John Barry varit ett mer givet och välkommet val.



När man summerar filmen är det långt ifrån en perfekt film eller thriller. Marathon Man (1976) är t.ex. att föredra i genren, men denna är inte alls tokig, även om alltså musiken och längden talar emot den. Det är svårt att njuta fullt ut med tanke på musiken som man inte kan blunda för. Annars är det en trevlig film, speciellt om man är lite svag för temat. Man får tillräckligt mycket av värde för att blir mer än nöjd och Jon Voight är bra i huvudrollen som Peter Miller.

4 - Skådespelare
4 - Handling
4 - Känsla
2 - Musik
3 - Foto
--------------
17 - Totalt

Betyg:
Mitt IMDb-betyg: 7.0 alt. 7.5
IMDb: 7.0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar