

Titel: Buerokeo / Broker / Min vackra stjärna
Genre: Drama
Land: Sydkorea
År: 2022
Regi: Hirokazu Koreeda
I rollerna: Song Kang-ho, Gang Dong-won, Lee Ji-eun, Bae Doona
Handling: Ett barn lämnas i en bebislucka, där föräldrar kan lämna oönskade barn anonymt. Barnet tas av Sang-hyeon och Dong-soo som säljer barn illegalt till potentiella föräldrar. Barnets mor kommer tillbaka och trion ger sig ut för att hitta nya föräldrar som vill köpa barnet. Samtidigt är de skuggade av poliser som samlar bevis för människosmuggling.
Omdöme: Japanske regissören Hirokazu Koreeda hade tidigare bl.a. gjort fina filmer som Nobody Knows (2004), Still Walking (2008) och Shoplifters (2018). Här har han dock valt att spela in filmen på koreanska, i Sydkorea med koreanska skådespelare. En orsak var att han ville jobba med duktige Song Kang-ho, men även för att s.k. baby box var vanligare i Sydkorea än i Japan. Detta upptäckte han när han gjorde efterforskningar kring adoption till sin tidigare film Like Father, Like Son (2013).

En ung mamma, So-young (Lee Ji-eun) lämnar en regnig natt sitt nyfödda barn utanför en baby box där föräldrar anonymt kan lämna sitt barn och det tas om hand om. Två kvinnliga polisdetektiver som spanar från en bil i närheten placerar barnet inne i baby boxen.

De två volontärerna Sang-hyeon (Song Kang-ho) och Dong-soo (Gang Dong-won) ser sin chans att göra affärer ibland och nu är ett sådant tillfälle. De raderar inspelningen från baby boxen och Sang-hyeon tar hem barnet för att försöka hitta en köpare. Men under tiden återvänder den unga mamman och vill ha tillbaka sin lilla baby vilket gör att de båda männen får ta med henne på en resa genom landet för att träffa potentiella köpare.

Gillar oftast Hirokazu Koreedas filmer och även om de ibland kan vara lite långsamma är det en stil och ett tempo som passar till historierna som berättas. Här funkar det inte lika bra i mitt tycke. Det blir lite väl utdraget och långsamt. Man förstår att de tre vuxna, plus den nyfödde och ett till barn som ansluter lite senare blir som en misfit-familj som ger sig ut på vägarna och kommer nära varandra. Det finns ju något här, men kanske försvinner en del av magin i språket när en japansk regissör gör film på koreanska. Det och att manuset inte känns som det starkaste.

Själva slutet när allt ska få sin upplösning lär ha varit något Koreeda hade svårt att få ihop och skrev om slutet flera gånger. Tycker det märks att det känns lite krångligt och krystat då en massa trådar ska nystas upp på kort tid. Och hur allt än ligger till är resan dit inte tillräckligt engagerande för att det ska bli någon av regissörens bättre filmer. Visst har den en del både fina, roliga och dramatiska ögonblick men som helhet är det inte mer än en ok film.
3 - Skådespelare
3 - Handling
3 - Känsla
3 - Musik
3 - Foto
--------------
15 - Totalt
Betyg:

Mitt IMDb-betyg: 6.0
IMDb: 7.1
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar